De Doorstroomtoets tijdens Carnaval: Een Uitdaging voor Limburg en Noord-Brabant

Waldo Taekema
1 september 2023

Voor de meeste basisscholieren in Nederland is de doorstroomtoets, vroeger beter bekend als de CITO-toets, een belangrijk moment in hun schoolcarrière. Deze toets, afgenomen in groep 8, bepaalt voor een groot deel het advies over het type voortgezet onderwijs dat het best bij een leerling past. Het is dan ook geen verrassing dat zowel leerlingen als ouders deze toets erg serieus nemen.

In een recente plannen van de regering is besloten dat de doorstroomtoets tijdens de Brabantse en Limburgse carnavalsperiode zal vallen. Dit besluit heeft voor behoorlijk wat opschudding gezorgd, vooral in provincies waar carnaval een diepgewortelde traditie is met grote betekenis.

Carnaval en Limburg

Voor wie niet bekend is met carnaval: het is niet zomaar een feestje. Carnaval is een cultureel erfgoed, een traditie die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het gaat verder dan kostuums en optochten; het is een tijd van samenkomen, gemeenschapsgevoel, en bovenal, plezier maken. Veel scholen en bedrijven in Brabant en Limburg sluiten tijdens deze periode hun deuren om mee te kunnen doen aan de festiviteiten. Dit wijkt af van de Krokusvakanties in andere delen van het land.

Uitdagingen

Het houden van de doorstroomtoets tijdens de carnavalsperiode kan meerdere uitdagingen met zich meebrengen:

  1. Afleiding voor de leerlingen: Voor kinderen die actief deelnemen aan carnaval kan het lastig zijn om zich in deze periode te concentreren op een toets.
  2. Praktische bezwaren: Veel scholen hebben aangepaste roosters of zijn zelfs gesloten tijdens carnaval. Het houden van een landelijke toets kan logistieke problemen veroorzaken.
  3. Culturele overwegingen: Dit besluit kan door provincialen worden gezien als een gebrek aan erkenning of waardering voor hun culturele erfgoed.

Mogelijke oplossingen

Het is duidelijk dat er een balans moet worden gevonden tussen de landelijke verplichting van de doorstroomtoets en het respecteren van lokale tradities. Enkele mogelijke oplossingen zijn:

  1. Aangepaste data voor Carnavalsprovincies: Het zou een optie kunnen zijn om voor Limburgse scholen een alternatieve datum te kiezen.
  2. Digitale toetsing: Als de toets digitaal wordt afgenomen, kunnen scholen flexibeler zijn in het kiezen van een geschikt moment voor hun leerlingen.
  3. Voorlichting en begeleiding: Ouders en leerlingen moeten voldoende worden geïnformeerd en begeleid om de toets serieus te nemen, zelfs als deze samenvalt met carnaval.

Conclusie

Het besluit om de doorstroomtoets tijdens de carnavalsperiode te laten vallen is een gevoelige kwestie. Terwijl het belangrijk is om de consistentie en gelijkheid in het Nederlandse onderwijssysteem te handhaven, is het even essentieel om respect en begrip te tonen voor regionale tradities en waarden. Het vinden van een middenweg die beide belangen dient, is cruciaal.

Lees ook over de dag van de medewerker of bekiijk eens de blog 420 dag: een feestdag voor cannabis?